Lärandets idéhistoria – UR Play
Lärandets idéhistoria, samhällsserie i UR Play.
Vi har ärvt många föreställningar från det förflutna, oftast utan att vara medvetna om det – vetenskapliga upptäckter, politiska idéer, filosofiska teorier och konventioner kring lärande. Tankar som en gång var nya och omstridda men nu har blivit vår tids oreflekterade självklarheter. Det var först på 1800-talet pedagogik som ämne skildes ut från filosofin. Det är alltså de stora filosoferna som från antiken och framåt har ägnat sig åt att utveckla tänkandet kring kunskap och lärande. Det är där vi hittar lärarprofessionens rötter i filosofi och idéhistoria. Avsikten med programserien har varit att producera ett material som hjälper lärarstudenter att hitta sina professionella rötter. Programmen ger en överblick som grund för vidare studier kring idéhistoria och kunskapsteori.
Del 1 av 5. Vad är kunskap? Åsikterna om vad som är nödvändigt kunnande har förändrats under seklerna. Vi har gått från Platons absoluta kunskapsbegrepp till den postmoderna, relativistiska kunskapssynen. Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och sociologen Zygmunt Bauman.
Del 2 av 5. Vad är bildning? I början av 1800-talet ges även forskningen plats i undervisningen, för att bättre förbereda människorna för framtiden. Vilken relevans har det moderna bildningsbegreppet idag? Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och sociologen Zygmunt Bauman.
Del 3 av 5. Vad är etik? Visdom, förnuft, konsekvens och ansvar är några av hörnstenarna i den moralfilosofiska debatten. Men vilken etisk ståndpunkt ska få utgöra norm? Och kan etiska koder läras ut? Bland de medverkande: filosoferna Ann Heberlein och Torbjörn Tännsjö.
Del 4 av 5. Vad är skolans roll i samhället? 1800-talets skola skulle leverera lydiga arbetare – idag ser man gärna kreativa entreprenörer i bänkarna. Skolan har alltid varit en arena för ideologiska motsättningar och politikers genomgripande förändringar. Här följer vi utvecklingen från 1842 och framåt. Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och utbildningssociologen Donald Broady.
Del 5 av 5. Vad är betyg? Ett utbildningssystem utan betyg är svårt att föreställa sig, ändå är ämnet ständigt uppe till debatt. Hur ska vi tänka när det gäller det komplicerade sambandet mellan betyg och bedömning? Bland de medverkande: filosofen Sharon Rider och pedagogerna Christian Lundahl och Dylan Wiliam.
Lärandets idéhistoria utgick tyvärr 2019-06-30
- Hem
›
- Play
›
- UR Play
›
- Lärandets idéhistoria
Prova gratis streaming
Prova Viaplay 1 vecka gratis – utan bindningstid
2013|7 delar
Fler program att streama gratis
Min fråga om demokrati
Tatuerad – minnen i bläck
Min historia
Varför ska jag rösta?
Kategorier
Populära program
Reklam
Lärandets idéhistoria, samhällsserie i UR Play.
Vi har ärvt många föreställningar från det förflutna, oftast utan att vara medvetna om det – vetenskapliga upptäckter, politiska idéer, filosofiska teorier och konventioner kring lärande. Tankar som en gång var nya och omstridda men nu har blivit vår tids oreflekterade självklarheter. Det var först på 1800-talet pedagogik som ämne skildes ut från filosofin. Det är alltså de stora filosoferna som från antiken och framåt har ägnat sig åt att utveckla tänkandet kring kunskap och lärande. Det är där vi hittar lärarprofessionens rötter i filosofi och idéhistoria. Avsikten med programserien har varit att producera ett material som hjälper lärarstudenter att hitta sina professionella rötter. Programmen ger en överblick som grund för vidare studier kring idéhistoria och kunskapsteori.
Del 1 av 5. Vad är kunskap? Åsikterna om vad som är nödvändigt kunnande har förändrats under seklerna. Vi har gått från Platons absoluta kunskapsbegrepp till den postmoderna, relativistiska kunskapssynen. Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och sociologen Zygmunt Bauman.
Del 2 av 5. Vad är bildning? I början av 1800-talet ges även forskningen plats i undervisningen, för att bättre förbereda människorna för framtiden. Vilken relevans har det moderna bildningsbegreppet idag? Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och sociologen Zygmunt Bauman.
Del 3 av 5. Vad är etik? Visdom, förnuft, konsekvens och ansvar är några av hörnstenarna i den moralfilosofiska debatten. Men vilken etisk ståndpunkt ska få utgöra norm? Och kan etiska koder läras ut? Bland de medverkande: filosoferna Ann Heberlein och Torbjörn Tännsjö.
Del 4 av 5. Vad är skolans roll i samhället? 1800-talets skola skulle leverera lydiga arbetare – idag ser man gärna kreativa entreprenörer i bänkarna. Skolan har alltid varit en arena för ideologiska motsättningar och politikers genomgripande förändringar. Här följer vi utvecklingen från 1842 och framåt. Bland de medverkande: idéhistorikern Sven-Eric Liedman och utbildningssociologen Donald Broady.
Del 5 av 5. Vad är betyg? Ett utbildningssystem utan betyg är svårt att föreställa sig, ändå är ämnet ständigt uppe till debatt. Hur ska vi tänka när det gäller det komplicerade sambandet mellan betyg och bedömning? Bland de medverkande: filosofen Sharon Rider och pedagogerna Christian Lundahl och Dylan Wiliam.
- Hem
- Play
- UR Play
- Lärandets idéhistoria
›
›
›
Prova gratis streaming
Prova Viaplay 1 vecka gratis – utan bindningstid
2013|7 delar
Fler program att streama gratis
Min fråga om demokrati
Tatuerad – minnen i bläck
Min historia
Varför ska jag rösta?
Reklam