SVT Play logotyp

Laddar...

Klimathoppet

Serie om klimatomställningen

Kan bara ses i Sverige

EU har klubbat igenom sin mest ambitiösa klimatpolitik hittills. Camilla Kvartoft ger sig ut i Europa för att se hur omställningen ska gå till. Hur påverkas vi europeer i vår vardag, hur hoppfulla är vi? Vad säger experterna och hur ska politikerna enas efter sommarens viktiga EU-val?

Information om Klimathoppet

Produktionsår
2023–2024
Rättigheter
Kan ses i hela världen

2024

Tor 11 apr 19:30

Publicerades: Tor 11 apr 19:30

Elektrifiering är det som gäller när EU ska ställa om. Men var ska den fossilfria elen komma från? Camilla åker till Krakow, där man fortfarande eldar med kol, och besöker en av Europas största hybridkraftparker i Nederländerna. Medverkar gör också EU-parlamentariker Heléne Fritzon (S) och KD:s toppnamn inför EU-valet Alice Teodorescu Måwe. Del 4 av 4.Mer om programmet

Elektrifiering är det som gäller när EU ska ställa om. Men var ska den fossilfria elen komma från? Camilla åker till Krakow, där man fortfarande eldar med kol, och besöker en av Europas största hybridkraftparker i Nederländerna. Medverkar gör också EU-parlamentariker Heléne Fritzon (S) och KD:s toppnamn inför EU-valet Alice Teodorescu Måwe. Del 4 av 4.Mer om programmet

Tor 4 apr 19:30

Publicerades: Tor 4 apr 19:30

Både Madrid och Stockholm säger sig vilja bli klimatneutrala redan 2030. Men hur realistiskt är det, när man tampas med utsläpp från bostäder och trafik? Och varför räknas inte stadsbornas konsumtion in när utsläppen mäts? Följ med Camilla upp på en skyskrapa i Madrid och i vimlet av Stockholms bilister. Medverkar gör även EU-parlamentarikerna Malin Björk (V) och Jessica Polfjärd (M). Del 3 av 4.Mer om programmet

Både Madrid och Stockholm säger sig vilja bli klimatneutrala redan 2030. Men hur realistiskt är det, när man tampas med utsläpp från bostäder och trafik? Och varför räknas inte stadsbornas konsumtion in när utsläppen mäts? Följ med Camilla upp på en skyskrapa i Madrid och i vimlet av Stockholms bilister. Medverkar gör även EU-parlamentarikerna Malin Björk (V) och Jessica Polfjärd (M). Del 3 av 4.Mer om programmet

Tor 28 mar 19:30

Publicerades: Tor 28 mar 19:30

Hur ska EU:s lantbruk ställa om? Vad ska vi äta egentligen och hur får man med sig bönderna på tåget? Camilla Kvartoft besöker en ekologisk gård i södra Frankrike och hamnar mitt i bondeprotesternas Berlin. Och varför är det känsligt för politiker att prata om vår köttkonsumtion? Medverkar gör även EU-parlamentarikerna Pär Holmgren (MP) och Emma Wiesner (C). Programledare: Camilla Kvartoft. Del 2 av 4.Mer om programmet

Hur ska EU:s lantbruk ställa om? Vad ska vi äta egentligen och hur får man med sig bönderna på tåget? Camilla Kvartoft besöker en ekologisk gård i södra Frankrike och hamnar mitt i bondeprotesternas Berlin. Och varför är det känsligt för politiker att prata om vår köttkonsumtion? Medverkar gör även EU-parlamentarikerna Pär Holmgren (MP) och Emma Wiesner (C). Programledare: Camilla Kvartoft. Del 2 av 4.Mer om programmet

Tor 21 mar 19:30

Publicerades: Tor 21 mar 19:30

Hur kommer resandet att påverkas när EU ska göra en klimatomställning? Camilla Kvartoft tar tåget ner till Europas största billand för svar och träffar lokförare, flygresenärer och elbilsfantaster längs med vägen. Varför tycker politikerna så olika och är tekniken verkligen lösningen? Medverkar gör även EU-parlamentarikerna Karin Karlsbro (L) och Charlie Weimers (SD). Programledare: Camilla Kvartoft. Del 1 av 4. Rättelse: I programmet har biltrafikens andel av de totala utsläppen i EU korrigerats från 11 till 12 procent.Mer om programmet

Hur kommer resandet att påverkas när EU ska göra en klimatomställning? Camilla Kvartoft tar tåget ner till Europas största billand för svar och träffar lokförare, flygresenärer och elbilsfantaster längs med vägen. Varför tycker politikerna så olika och är tekniken verkligen lösningen? Medverkar gör även EU-parlamentarikerna Karin Karlsbro (L) och Charlie Weimers (SD). Programledare: Camilla Kvartoft. Del 1 av 4. Rättelse: I programmet har biltrafikens andel av de totala utsläppen i EU korrigerats från 11 till 12 procent.Mer om programmet

Upptäck mer