Hitlers fotografer – UR Play
Hitlers fotografer, dokumentär i två delar i UR Play
När vi ser filmklipp från andra världskriget är det ofta propagandafilmer från respektive sida. Fotografernas bilder klipptes och ljudbearbetades mycket skickligt för att visa en stark krigsmakt för hemmapubliken. Den tyska propagandaministern Joseph Goebbels förstod tidigt att utnyttja filmen som ett medel att stärka de egna trupperna och den tyska biopubliken. I Hitlers fotografer följer vi några av Tredje rikets propagandafotografer genom filmsekvenser, intervjuer och brev.
Del 1 av 2. Den filmade tyska propagandan iscensattes av Hitler och propagandaministern Joseph Goebbels. ”Viljans triumf” av Leni Riefenstahl, som visar nazistpartiets kongress i Nürnberg 1934, ses av vissa som den främsta propagandafilmen någonsin. Riefenstahl kom också att dokumentera den tyska sommarolympiaden 1936 och är berömd för sitt suggestiva bildspråk. Walter Frentz, Hitlers personliga filmfotograf, följde Führern på hans segertåg genom Polen 1939. Medan vissa fotografer regisserade sina sekvenser för att få fram den rätta ideologiska synen, ville andra visa en ärligare bild av kriget. De som slutligen formade filmerna var dock redaktörerna i Berlin.
Del 2 av 2. För att få fram den propagandistiskt ”rätta” bilden av hur det gick för de tyska trupperna skickades allt filmmaterial till Berlin för bearbetning. Propagandaminister Joseph Goebbels ville att man skulle klippa det dokumentära materialet som actionfilm. Mycket av det som filmades visade en mycket brutal verklighet men redaktörerna i Berlin klippte om materialet för att visa en heroisk bild av krigsfronten. Mindre än tio procent av fotografernas filmer visades någonsin upp för den tyska publiken, och då allt filmades utan ljud lades ljudeffekter och berättarröst på vid efterbearbetningen. De filmsekvenser som slutligen visades godkändes personligen av Goebbels och Hitler.
[/alert]
| min
Kategori saknas
Fler program att streama gratis


Hitlers fotografer, dokumentär i två delar i UR Play
När vi ser filmklipp från andra världskriget är det ofta propagandafilmer från respektive sida. Fotografernas bilder klipptes och ljudbearbetades mycket skickligt för att visa en stark krigsmakt för hemmapubliken. Den tyska propagandaministern Joseph Goebbels förstod tidigt att utnyttja filmen som ett medel att stärka de egna trupperna och den tyska biopubliken. I Hitlers fotografer följer vi några av Tredje rikets propagandafotografer genom filmsekvenser, intervjuer och brev.
Del 1 av 2. Den filmade tyska propagandan iscensattes av Hitler och propagandaministern Joseph Goebbels. ”Viljans triumf” av Leni Riefenstahl, som visar nazistpartiets kongress i Nürnberg 1934, ses av vissa som den främsta propagandafilmen någonsin. Riefenstahl kom också att dokumentera den tyska sommarolympiaden 1936 och är berömd för sitt suggestiva bildspråk. Walter Frentz, Hitlers personliga filmfotograf, följde Führern på hans segertåg genom Polen 1939. Medan vissa fotografer regisserade sina sekvenser för att få fram den rätta ideologiska synen, ville andra visa en ärligare bild av kriget. De som slutligen formade filmerna var dock redaktörerna i Berlin.
Del 2 av 2. För att få fram den propagandistiskt ”rätta” bilden av hur det gick för de tyska trupperna skickades allt filmmaterial till Berlin för bearbetning. Propagandaminister Joseph Goebbels ville att man skulle klippa det dokumentära materialet som actionfilm. Mycket av det som filmades visade en mycket brutal verklighet men redaktörerna i Berlin klippte om materialet för att visa en heroisk bild av krigsfronten. Mindre än tio procent av fotografernas filmer visades någonsin upp för den tyska publiken, och då allt filmades utan ljud lades ljudeffekter och berättarröst på vid efterbearbetningen. De filmsekvenser som slutligen visades godkändes personligen av Goebbels och Hitler.
[/alert]
| min
Kategori saknas
Fler program att streama gratis