Året med medierna – kris, klick och stora kliv i SVT Play.
Mediehusen bågnar under trycket, sparkar journalister, drar ner och flåsar för att hänga med när Facebook och Google slukar deras affärsmodell. Men intresset för nyheter har aldrig varit större. Läsare, tittare och lyssnare har ett smörgåsbord av journalistik framför näsan. Men hur länge funkar det att äta gratis?
Den ena kvällstidningen börjar göra morgon-tv och den andra startar sajt i Turkiet. Hundratals journalister sparkas, tidningskoncerner går på knäna och nätjättar som Google och Facebook seglar upp som ett stort, mörkt hot mot svenska tidningar. Fler och fler överger tv-apparaten och Public service har inget bra svar på hur man i framtiden ska få in pengar. Samtidigt har intresset för journalistik aldrig varit större, folk tokläser nyheter i mobilen och svenskarna har aldrig tidigare haft ett sånt smörgåsbord av politisk bevakning att ta del av under en valrörelse – varenda tidning med självaktning gjorde egna tv-sända debatter och killarna från nätkollektivet Panda Sthlm undersökte hur partiledarna reagerar om man stoppar upp micken i munnen på dem.
Medieåret 2014 var precis så galet som det låter. Det var året när det blev smärtsamt tydligt att mediernas spelplan har ritats om för gott och att nya spelar som invaderat laget gör om alla regler. SVT summerar medieåret och har träffat en rad av Sveriges mediehöjdare och uppstickare i alla landsändar. 18 min.