Den 40-stämmiga mässan, Veckans föreställning i SVT Play.
”Missa sopra ecco si beate giorno” av Alessandro Striggio framförs av ensemblen ”Le concert spirituel” ledd av Hervé Niquet. Mässan skrevs i Florens, förmodligen i mitten av 1560-talet, och är faktiskt hela renässansens mest polyfona verk, alltså det med flest individuella stämmor – i finalen hela 60 stycken! I kväll är spelplatsen Paris och Palais de Chaillot, en byggnad som i sin storvulenhet matchar mässan vi ska höra.
Inför föreställningen visas Musik special: Den 40-stämmiga mässan – bakom kulisserna.
Ett unikt stycke kyrkomusik som varit försvunnet i över 400 år, med 40 individuella stämmor – hur framför man det? Säkert måste man vara en eldsjäl, och möjligen också smått galen. Som Hervé Niquet, ryktbar kormästare vid Parisoperan. Här berättar han och musikforskarna om hur kompositören Alessandro Striggio gjorde succé med sin mässa på 1560-talet. Ett världsrekord, en mässa för fem åttastämmiga körer som dock snart skulle försvinna i musikhistoriens mörker. Nu avslöjas den snöpliga missen som ledde in i glömskan, och vi ser också bilder från repetitionerna.