NUG – Vandal in motion – SVT Play
NUG – Vandal in motion, svensk dokumentär från 2013. K special i SVT Play.
Magnus Gustafsson – alias NUG – gjorde folk förbannade redan som tonåring. Som graffitikonstnär och medlem i Vandals in Motion (VIM) har han alltid målat stort, snabbt och brutalt.
Det har gått drygt tre år sedan Sveriges kulturminister stormade ut från Konstmässan Market i Stockholm efter att ha sett NUG:s videokonstverk Territorial Pissing. ”Det här är inte konst utan skadegörelse”, förkunnade Lena Adehlson Liljeroth inför de samlade journalisterna. I SVT:s Aktuellt upprepade hon sin ståndpunkt och utlöste därmed en av vår tids hetsigaste kulturdebatter.
Mannen bakom verket var dock spårlöst försvunnen. I dokumentärfilmen NUG – Vandal in motion berättar filmaren Lars Berge och filmaren och gatukonstnären AKAY vad som hände med NUG, eller Magnus Gustafsson som han egentligen heter. Färden i den ljusskygge konstnärens fotspår tar dem till maktens korridorer i Helsingfors. Det visar sig att den finländske kulturministern Paavo Arhinmäki inte delar Adehlson-Liljeroths syn på vad som är konst. Tvärtom. På väggen i hans arbetsrum på kulturdepartementet hänger en print ur det omtalade videokonstverket, signerad av NUG.
– Det hänger där för att påminna mig om att det inte är vi politiker som bestämmer vad som är konst, säger Arhinmäki och beskriver sin svenska kollegas uttalande som något hämtat ur det totalitära Sovjetunionen. Arhinmäki har sett till att Helsingfors har skrotat sin nolltoleranspolicy mot graffiti och i den gamla fiskehamnen samlas om helgerna ett gäng pensionärer för att måla graffiti på den lagliga väggen. De kallar sig K65, och kravet för medlemskap är att man ska ha passerat pensionsåldern.
I Stockholm råder dock fortfarande nolltolerans mot graffiti i alla former. Enligt konstvetaren Jacob Kimvall har det skapat den ”fulsnygga” graffitistilen. För klottrarna slutade inte måla bara för att politiker och väktarbolag ville att det skulle sluta. Istället utvecklade Stockholms graffiticrews strategier för att måla stora ytor snabbt och brutalt. De tidigaste och mest aktiva gänget kallades VIM, vandal in motion. En mycket ung NUG var en av originalmedlemmarna. Likaså AKAY, som i filmen tar gamla vänner (och fiender) till hjälp för att berätta om en tidigare okänd del av svensk konsthistoria: Livet längs tunnelbanelinjerna i Stockholm under 80- och 90-talet och ursprunget till NUG:s expressionistiska uttryck.
Det verkar som om kulturministern hade fel. NUG:s vindlande spraylinjer är onekligen konst. Många anser till och med att det är särskilt värdefull och vacker konst. NUG ställs idag ut på internationella gallerier och hans målningar pryder golv och väggar på en av Stureplans mest exklusiva krogar. Vad tycker konstnären själv? Medan politiker, opinionsbildare och kulturjournalister debatterar konstbegrepp smyger han som en svart skugga genom natten. Efter sig lämnar han ett svart virrvarr av linjer och den yrselframkallande doften av aerosolfärg.
K special berättar historien om NUG där ministrar, konsthandlare och konstvetare vrider och vänder på det svåra begreppet konst. 55 min.
Läs mer om NUG – Vandal in motion på svt.se.
Foto: Två Träd/SVT
[/alert]
| min
Kategori saknas
Fler program att streama gratis


NUG – Vandal in motion, svensk dokumentär från 2013. K special i SVT Play.
Magnus Gustafsson – alias NUG – gjorde folk förbannade redan som tonåring. Som graffitikonstnär och medlem i Vandals in Motion (VIM) har han alltid målat stort, snabbt och brutalt.
Det har gått drygt tre år sedan Sveriges kulturminister stormade ut från Konstmässan Market i Stockholm efter att ha sett NUG:s videokonstverk Territorial Pissing. ”Det här är inte konst utan skadegörelse”, förkunnade Lena Adehlson Liljeroth inför de samlade journalisterna. I SVT:s Aktuellt upprepade hon sin ståndpunkt och utlöste därmed en av vår tids hetsigaste kulturdebatter.
Mannen bakom verket var dock spårlöst försvunnen. I dokumentärfilmen NUG – Vandal in motion berättar filmaren Lars Berge och filmaren och gatukonstnären AKAY vad som hände med NUG, eller Magnus Gustafsson som han egentligen heter. Färden i den ljusskygge konstnärens fotspår tar dem till maktens korridorer i Helsingfors. Det visar sig att den finländske kulturministern Paavo Arhinmäki inte delar Adehlson-Liljeroths syn på vad som är konst. Tvärtom. På väggen i hans arbetsrum på kulturdepartementet hänger en print ur det omtalade videokonstverket, signerad av NUG.
– Det hänger där för att påminna mig om att det inte är vi politiker som bestämmer vad som är konst, säger Arhinmäki och beskriver sin svenska kollegas uttalande som något hämtat ur det totalitära Sovjetunionen. Arhinmäki har sett till att Helsingfors har skrotat sin nolltoleranspolicy mot graffiti och i den gamla fiskehamnen samlas om helgerna ett gäng pensionärer för att måla graffiti på den lagliga väggen. De kallar sig K65, och kravet för medlemskap är att man ska ha passerat pensionsåldern.
I Stockholm råder dock fortfarande nolltolerans mot graffiti i alla former. Enligt konstvetaren Jacob Kimvall har det skapat den ”fulsnygga” graffitistilen. För klottrarna slutade inte måla bara för att politiker och väktarbolag ville att det skulle sluta. Istället utvecklade Stockholms graffiticrews strategier för att måla stora ytor snabbt och brutalt. De tidigaste och mest aktiva gänget kallades VIM, vandal in motion. En mycket ung NUG var en av originalmedlemmarna. Likaså AKAY, som i filmen tar gamla vänner (och fiender) till hjälp för att berätta om en tidigare okänd del av svensk konsthistoria: Livet längs tunnelbanelinjerna i Stockholm under 80- och 90-talet och ursprunget till NUG:s expressionistiska uttryck.
Det verkar som om kulturministern hade fel. NUG:s vindlande spraylinjer är onekligen konst. Många anser till och med att det är särskilt värdefull och vacker konst. NUG ställs idag ut på internationella gallerier och hans målningar pryder golv och väggar på en av Stureplans mest exklusiva krogar. Vad tycker konstnären själv? Medan politiker, opinionsbildare och kulturjournalister debatterar konstbegrepp smyger han som en svart skugga genom natten. Efter sig lämnar han ett svart virrvarr av linjer och den yrselframkallande doften av aerosolfärg.
K special berättar historien om NUG där ministrar, konsthandlare och konstvetare vrider och vänder på det svåra begreppet konst. 55 min.
Läs mer om NUG – Vandal in motion på svt.se.
Foto: Två Träd/SVT
[/alert]
| min
Kategori saknas
Fler program att streama gratis