Pitch – reklambyråernas kamp – UR Play
Pitch – reklambyråernas kamp, amerikansk dokumentärserie från 2012. Sju delar i UR Play.
Vi följer reklambranschens kreativa process från uppdrag till färdig idé och den slutgiltiga presentationen för uppdragsgivaren – pitchen. Två konkurrerande reklambyråer presenteras för ett uppdrag, och ska på några dagar färdigställa koncept och olika kampanjförslag. Idéer presenteras och kasseras i snabb takt.
Reklambyråerna har olika strategier för hur resultatet ska bli en succé och arbetar frenetiskt med det tidspressade uppdraget. Lyckas inte byrån med sin pitch kan de få stora konsekvenser för byrån och de anställda.
Del 1 av 7. Att sälja en frukost. Smörgåsföretaget Subway ber byråerna WDCW och McKinney att presentera sina bästa idéer inför en stor kampanj. Vi följer den kreativa och frenetiska processen som ska leda till en vinnande koncept.
Del 2 av 7. Säljande sopor. Sophanteringsföretaget Waste management vill förnya sin profil och ber två byråer om förslag på koncept. The Ad stores insats är hög då kontraktet kan vara skillnaden mellan att vinna och försvinna. Och på SK+G försvårar en intern maktkamp det intensiva arbetet.
Del 3 av 7. Hemmafixarna. Clockwork home services säljer hantverkstjänster och vill locka fler kunder till sina tre olika varumärken. Det blir The Hive och FKM som tävlar om kontraktet. För FKM står mer än äran på spel, vilket märks mycket väl vid byråns första idémöte.
Del 4 av 7. Säljande snacks. Den växande chipstillverkaren Popchips vill få större genomslag. Byråerna Conversation och Boone Oakley presenterar båda en så bra pitch att Popchips har svårt att utse en vinnare.
Del 5 av 7. Sjukdom till salu. Företaget JDRF samlar in pengar för forskning och kunskapsspridning om Diabetes typ 1. Nu vill de ha hjälp att skapa en slogan som både lockar till finansiering och ökad kunskap. Byråerna Muse Communications och Bozell tävlar om att komma med den bästa idén och pitchen.
Del 6 av 7. Att locka kvinnor. Entreprenören Chris Burch ska marknadsföra sitt livsstilsmärke för kvinnor – C. Wonder. Till det vill han ha den absolut bästa byrån. De som tävlar är Digo och Womenkind – den senare redan specialiserad på en kvinnlig målgrupp. Kommer det att räcka?
Del 7 av 7. Lockande ledighet. Den exklusiva hotellkedjan Autograph Collection Hotels önskar en reklamkampanj som sticker ut. Bandujo Advertising + Design och Jones Advertising får en vecka på sig att lösa uppdraget. Den som vinner kan bli hotellkedjans huvudbyrå. Det betyder mycket, eftersom det innebär arbete på lång sikt och tryggare budget.
[/alert]
| min
Kategori saknas
Fler program att streama gratis


Pitch – reklambyråernas kamp, amerikansk dokumentärserie från 2012. Sju delar i UR Play.
Vi följer reklambranschens kreativa process från uppdrag till färdig idé och den slutgiltiga presentationen för uppdragsgivaren – pitchen. Två konkurrerande reklambyråer presenteras för ett uppdrag, och ska på några dagar färdigställa koncept och olika kampanjförslag. Idéer presenteras och kasseras i snabb takt.
Reklambyråerna har olika strategier för hur resultatet ska bli en succé och arbetar frenetiskt med det tidspressade uppdraget. Lyckas inte byrån med sin pitch kan de få stora konsekvenser för byrån och de anställda.
Del 1 av 7. Att sälja en frukost. Smörgåsföretaget Subway ber byråerna WDCW och McKinney att presentera sina bästa idéer inför en stor kampanj. Vi följer den kreativa och frenetiska processen som ska leda till en vinnande koncept.
Del 2 av 7. Säljande sopor. Sophanteringsföretaget Waste management vill förnya sin profil och ber två byråer om förslag på koncept. The Ad stores insats är hög då kontraktet kan vara skillnaden mellan att vinna och försvinna. Och på SK+G försvårar en intern maktkamp det intensiva arbetet.
Del 3 av 7. Hemmafixarna. Clockwork home services säljer hantverkstjänster och vill locka fler kunder till sina tre olika varumärken. Det blir The Hive och FKM som tävlar om kontraktet. För FKM står mer än äran på spel, vilket märks mycket väl vid byråns första idémöte.
Del 4 av 7. Säljande snacks. Den växande chipstillverkaren Popchips vill få större genomslag. Byråerna Conversation och Boone Oakley presenterar båda en så bra pitch att Popchips har svårt att utse en vinnare.
Del 5 av 7. Sjukdom till salu. Företaget JDRF samlar in pengar för forskning och kunskapsspridning om Diabetes typ 1. Nu vill de ha hjälp att skapa en slogan som både lockar till finansiering och ökad kunskap. Byråerna Muse Communications och Bozell tävlar om att komma med den bästa idén och pitchen.
Del 6 av 7. Att locka kvinnor. Entreprenören Chris Burch ska marknadsföra sitt livsstilsmärke för kvinnor – C. Wonder. Till det vill han ha den absolut bästa byrån. De som tävlar är Digo och Womenkind – den senare redan specialiserad på en kvinnlig målgrupp. Kommer det att räcka?
Del 7 av 7. Lockande ledighet. Den exklusiva hotellkedjan Autograph Collection Hotels önskar en reklamkampanj som sticker ut. Bandujo Advertising + Design och Jones Advertising får en vecka på sig att lösa uppdraget. Den som vinner kan bli hotellkedjans huvudbyrå. Det betyder mycket, eftersom det innebär arbete på lång sikt och tryggare budget.
[/alert]
| min
Kategori saknas
Fler program att streama gratis